Fantoma lui Mao Zedong face contracte dubioase cu CNAIR

Prin intermediul PDL al PNL, una dintre companiile gestionate direct de Partidul Comunist Chinez, acuzată de corupție și de lucrări neconforme în mai multe țări, pătrunde în România.

De parcă nu aveam noi faliţii noştri cu care să mai punem de-o ţeapă pe drumurile Patriei, ministrul liberal al Transporturilor, Lucian Bode, ne-a anunţat joia trecută, pe pagina sa de socializare, că, pentru realizarea şoselei de centură a Zalăului, s-a declarat câştigătorul lucrarării; iar acesta este un parteneriat dintre o firmă românească proaspăt ieşită din insolvență (că au ajuns „ai noştri la putere, ciocul mic”) și o companie de stat chineză, condusă direct de Partidul Comunist Chinez şi care a fost acuzată de corupţie şi lucrări de mântuială prin diversele ţări prin care a mai operat.

Prima firmă, cea care tocmai ce a depăşit spectrul foamei în faliment, are trei angajați. A doua nu are nici un angajat, dar sunt convins că are în spate întreg poporul chinez la o adică.

Prin urmare, ce avem noi aici? Avem o ecuaţie cu doi numitori comuni.

Primul numitor comun este „sălăjean”: sălăjeanul Lucian Bode, ministru al Transporturilor şi societatea sălăjeană Good Prod, componenta românească a parteneriatului româno-chinez.

Al doilea numitor comun este Partidul Liberal Democrat, deversat prin absorţie în Partidul Naţional Liberal. Patronul Good Prod, Andrei Dorin Hodiș, a fost pentru câteva luni consilier local de Zalău, din partea PDL, în anul 2009, an în care liderul organizației Sălaj a PDL era... Lucian Bode.

Conform unei anchete realizate de site-ul romania.europalibera.org, firma lui Hodiș a intrat în insolvență în octombrie 2016, în 2017 s-a aflat în reorganizare și a închis un an mai târziu procedura. Între timp însă, a câștigat licitația pentru centura orașului Târgoviște, un contract în cooperare cu o companie bulgară, care a fost reziliat.

Dar pe când parcurgea procedurile de insolvență, bunul Dumnezeu al autostrăzilor s-a milostivit de această firmă cu un singur angajat la acea vreme şi i-a pus în trăistuţă un contract în valoare de 35 de milioane de lei pentru construirea de parcări rapide pe autostrada care leagă București de Ploiești. Fireşte, lucrarea antamată în 2017 trebuia să fie finalizat până la sfârșitul acelui an, dar nu este gata nici astăzi.

Prin urmare, în afară de cei doi numitori comuni: „sălăjean” şi „PDL”, nimic nu recomandă această firmă din Zalău pentru câștigarea proiectului anunțat de ministrul Bode. Nimic altceva decât vocea şi talentul lui Bode de a nu lăsa în mizerie un conjudeţean şi un conpartidean.

Cât despre Sinohydro, care şi-a tras o filială cu ZERO angajaţi în România, aceasta este o companie chineză de stat, a cărei conducere este numită de liderii comuniști de la Beijing. Să ajungi în conducerea acestei companii, care în ţara de origine are 30.000 de angajaţi, trebuie să ai și o funcție de secretar adjunct al structurii de partid.

Sinohydro a fost înființată în 1950, la un an de la venirea la putere a fondatorului Republicii Populare Chineze, Mao Zedong. Prin urmare, fantoma lui Mao are contracte în România prin intermediul marilor liberali foşti pedelişti.

Până acum, și-a adjudecat lucrările de întreținere și reparare a drumurilor din Vrancea, semnând în 2017 un contract cu Direcția Regională Iași pentru drumuri și Poduri, parte a CNAIR. Valoarea contractului, peste 70 de milioane de lei, fără TVA. Este vorba despre aproape 500 de kilometri de soșele.

În februarie 2018, Sinohydro a mai câștigat un contract CNAIR, pentru o parte din centura București. Asta în perioada de guvernare a PSD, partid care a promovat participarea Chinei comuniste la proiectele de infrastructură și cele strategice, de la reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă.

Contractul pentru centura București a urmat o tactică similară cu cea care i-a adus proiectul centurii de la Zalău. Este vorba despre o asociere cu o firmă înregistrată în Baia Mare, NordVest Infrastructura, cu un asociat unic de 27 de ani, în spatele căreia presa a scris că s-ar afla fostul lider PSD de Maramureș Mircea Dolha, fost apropiat al lui Victor Ponta, exclus din partid în regimul Dragnea și recuperat de PNL. Asocierea câștigătoare dintre cele două firme, română și chineză, a fost contestată în instanță de către o companie italiană care participase la licitație și care a acuzat CNAIR de favorizarea celor care obținuseră contractul. Chinezii au mai pierdut între timp și un alt contract, de construire a unui pod între Tulcea și Brăila.

De notat faptul că Sinohydro este specializată în hidrocentrale și baraje. Dar ce e o şosea ocolitoare de centură altceva decât un baraj în calea maşinilor care vor să intre într-un oraş?

În rest, o scurtă trecere în revistă a contractelor Sinohydro ne arată numai lucrări neterminate sau finalizate cu trimiterea la pârnaie a decidenţilor din ţările în care s-au derulat aceste oneroase contracte.

Printre „realizările” Sinohydro avem o autostradă care leagă Serbia de Ungaria şi care nu a fost finalizată. Un contract care a dus la căderea guvernului din Macedonia în 2005.

În 2013, Banca Mondială a pus compania pe lista neagră a celor care nu pot participa la proiectele pe care le finanțează, pentru încălcarea condițiilor de integritate - fraudă cu evaluarea lucrărilor și fapte de corupție. Între acestea, mituirea unor evaluatori pentru construirea unui baraj în Senagal, cu 6,9 milioane de dolari. Sau mituirea cu 10 milioane de dolari a unei firme de consultanță pentru obținerea unui contract în Zimbabwe.

Banca Africană de Dezvoltare (AdD) a impus, de asemenea, embargo companiei Sinohydro în 2018, după ce a descoperit practici frauduloase în derularea unui contract în Uganda.

În 2018, în Ecuador, proiectul de construire a unui baraj s-a finalizat cu ani grei de închisoare şi cu inculpări la nivel înalt pentru luare de mită pentru aproape fiecare oficial ecuadorian implicat: un fost vicepreședinte, un fost ministru și un fost procuror.

Vorba aia, spune-mi cu cine te asociezi, să-ţi spun cine eşti!

Şi, gata!